eduskrypt.pl - platforma nominowana do WORLD SUMMIT AWARD 2007

Informacje - szczegóły

«  Dodaj Informację


Antropologia (59) | Archeologia (1319) | Astronomia (1271) | Biologia (316) | Biotechnologia (69) | Chemia (182) | Ciekawostki (3474) | Ekologia (579) | Ekonomia i Biznes (616) | Etnologia (33) | Filozofia (49) | Fizyka (230) | Fundusze, granty, stypendia (300) | Genetyka (291) | Geografia (77) | Geologia (101) | Gimnazjum (34) | Historia (1082) | Historia sztuki (114) | Imprezy kulturalne (476) | Informatyka (495) | Inne (584) | Językoznawstwo i filologie (99) | Konferencje i imprezy naukowe (1013) | Konkursy (834) | Kształcenie zintegrowane (14) | Kursy i szkolenia (19) | Liceum / Technikum (149) | Literatura (89) | Ludzie nauki (405) | Matematyka (116) | Medycyna (3096) | Miasta i regiony (69) | Muzyka (54) | News bulletin - English (799) | Paleontologia (117) | Prawo (120) | Projekty edukacyjne (13) | Przyroda (867) | Psychologia (371) | Religie (98) | Rozrywka (66) | Socjologia (419) | Sport (91) | Studia wyższe (502) | Szkoła podstawowa IV-VI (16) | Sztuka (27) | Świat (1743) | Targi (82) | Technika i technologie (967) | Turystyka (50) | Uczelnie wyższe (1201) | Unia Europejska (115) | Współpraca naukowa (109) | Wszystkie etapy szkolne (167) | Wychowanie przedszkolne (23) | Z życia szkoły (44) | Żywienie (222)

  

Jedzenie ryb zmniejsza ryzyko udaru i utraty pamięci
2008-08-07 11:17:48

Jedzenie tuńczyka i innych ryb może pomóc obniżyć ryzyko zaburzeń pamięci i udaru mózgu u osób starszych - informują naukowcy z Finlandii na łamach czasopisma "Neurology".

Badaniem objęto 3660 osób w wieku 65 lat i starszych. Uczestnikom wykonano badania obrazowe mózgu, w celu wykrycia drobnych uszkodzeń które mogłyby prowadzić do wystąpienia zaburzeń poznawczych, demencji lub udaru mózgu. Takie wykrywalne tylko dzięki skanowaniu mózgu drobne uszkodzenia występują u blisko 20 procent zdrowych starszych ludzi. To samo badanie powtórzono po 5 latach u 2313 uczestników projektu. Wszystkich poproszono o wypełnienie ankiet na temat spożywania ryb.

Wyniki badania wykazały, że ludzie którzy jedzą pieczonego tuńczyka lub inne gatunki ryb bogatych w kwasy tłuszczowe omega-6 (DHA i EPA) przynajmniej 3 razy w tygodniu są o 26 procent mniej narażeni na uszkodzenia mózgu prowadzące do demencji i udaru, niż osoby które nie jedzą ryb regularnie. Jedzenie ryby raz w tygodniu zmniejsza takie ryzyko o 13 procent.

"Jedzenie tuńczyka i innych ryb wydaje się zabezpieczać przed utratą pamięci i udarem mózgu, ale obserwacji tych nie potwierdzono u osób które regularnie jedzą smażone ryby" - mówi Jyrki Virtanen z University of Kuopio. "Potrzebujemy kolejnych badań na temat mechanizmu działania ochronnego ryb, wydaje się że to kwasy tłuszczowe omega-3 - EPA i DHA odgrywają główną rolę" - dodaje autor badań.

Rybami o najwyższej zawartości DHA i EPA są łosoś, makrela, śledź, sardynki i sardele. KDO

PAP - Nauka w Polsce

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukasz skorzystaj z poniższej wyszukiwarki.

  Google
 
 
Web www.eduskrypt.pl



Koszyk jest pusty
Zaloguj się:

adres e-mail:

hasło:
   
« Zarejestruj się
Wpisz pobrany
kod dostępu:
 
Polecamy: