Darmowe lub symbolicznie odpłatne fachowe publikacje z wielu dziedzin związanych z nauka i edukacją.
Natychmiastowy dostęp!
Sprawdź, być może znajdziesz to czego szukasz, nie tracąc czasu i środków na dalsze poszukiwania.
Informacje - szczegóły
Antropologia (17) | Archeologia (505) | Astronomia (528) | Biologia (175) | Biotechnologia (38) | Chemia (84) | Ciekawostki (1759) | Ekologia (473) | Ekonomia i Biznes (330) | Etnologia (20) | Filozofia (28) | Fizyka (95) | Fundusze, granty, stypendia (139) | Genetyka (129) | Geografia (47) | Geologia (53) | Gimnazjum (23) | Historia (735) | Historia sztuki (103) | Imprezy kulturalne (364) | Informatyka (317) | Inne (497) | Językoznawstwo i filologie (81) | Konferencje i imprezy naukowe (488) | Konkursy (364) | Kształcenie zintegrowane (9) | Liceum / Technikum (114) | Literatura (75) | Ludzie nauki (256) | Matematyka (38) | Medycyna (1421) | Miasta i regiony (35) | Muzyka (37) | News bulletin - English (649) | Paleontologia (45) | Prawo (114) | Przyroda (415) | Psychologia (236) | Religie (72) | Rozrywka (57) | Socjologia (325) | Sport (60) | Studia wyższe (188) | Szkoła podstawowa IV-VI (15) | Sztuka (12) | Świat (1190) | Targi (52) | Technika i technologie (494) | Turystyka (18) | Uczelnie wyższe (521) | Unia Europejska (79) | Współpraca naukowa (35) | Wszystkie etapy szkolne (152) | Wychowanie przedszkolne (18) | Z życia szkoły (37) | Żywienie (133)
Krótkotrwałe korzyści z całodziennych przedszkoli
2008-07-17 10:08:29
Dzieci, które uczęszczały do całodziennych przedszkoli, lepiej radzą sobie z czytaniem i matematyką, niż dzieci, które chodziły do przedszkola na pół dnia. Różnice te jednak szybko zanikają - wynika z badań naukowców z University of Pittsburgh i Loyola Univeristy Chiacago.
Zacieranie się różnic spowodowane jest głównie czynnikami ekonomicznymi oraz środowiskiem w domu.
Badania przeprowadzono na próbie 13.776 dzieci. Zbadano ich zdolności matematyczne i umiejętność czytania w przedszkolu oraz w klasach: pierwszej, trzeciej i piątej. Naukowcy zwrócili uwagę na zakres opieki oraz jakość stymulacji intelektualnej, którą otrzymują w domu, a także na poziom materialny rodziny.
Zdolności matematyczne i umiejętności czytania wzrastały szybciej wśród przedszkolaków, które chodziły do całodziennego przedszkola, niż wśród ich rówieśników, którzy spędzali tam tylko pół dnia.
Jednocześnie okazało się, że przewaga ta jest niwelowana maksymalnie po trzech latach. Według naukowców zacieranie się różnic może być spowodowane tym, że dzieci, które uczęszczały do przedszkola, przez pół dnia wychowywały się w bardziej stymulujących środowiskach.
Główna autorka badań Elizabeth Votruba-Drzal, profesor na University of Pittsburgh, zauważa, że pozytywne skutki trwającej właśnie w USA popularyzacji całodziennych przedszkoli mogą być krótkotrwałe. Zwraca także uwagę na rolę rodziny, która jest pomocna w wyjaśnieniu zanikających z czasem różnic między przedszkolakami. AW1
PAP - Nauka w Polsce
Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukasz skorzystaj z poniższej wyszukiwarki.