eduskrypt.pl - platforma nominowana do WORLD SUMMIT AWARD 2007

Informacje - szczegóły

«  Dodaj Informację


Antropologia (70) | Archeologia (5321) | Astronomia (1446) | Biologia (344) | Biotechnologia (101) | Chemia (221) | Ciekawostki (3632) | Ekologia (622) | Ekonomia i Biznes (656) | Etnologia (57) | Filozofia (66) | Fizyka (252) | Fundusze, granty, stypendia (339) | Genetyka (317) | Geografia (120) | Geologia (118) | Gimnazjum (47) | Historia (1200) | Historia sztuki (146) | Imprezy kulturalne (519) | Informatyka (529) | Inne (608) | Językoznawstwo i filologie (123) | Konferencje i imprezy naukowe (1061) | Konkursy (914) | Kształcenie zintegrowane (37) | Kursy i szkolenia (54) | Liceum / Technikum (162) | Literatura (101) | Ludzie nauki (454) | Matematyka (151) | Medycyna (3254) | Miasta i regiony (80) | Muzyka (86) | News bulletin - English (821) | Paleontologia (144) | Prawo (137) | Projekty edukacyjne (44) | Przyroda (1068) | Psychologia (410) | Religie (111) | Rozrywka (111) | Socjologia (485) | Sport (127) | Studia wyższe (563) | Szkoła podstawowa IV-VI (36) | Sztuka (45) | Świat (1769) | Targi (101) | Technika i technologie (1212) | Turystyka (67) | Uczelnie wyższe (1647) | Unia Europejska (130) | Współpraca naukowa (124) | Wszystkie etapy szkolne (192) | Wychowanie przedszkolne (46) | Z życia szkoły (81) | Żywienie (233)

  

Początek nowej ery
2007-03-27 09:16:26

Jak podbić kosmos? Wykształcenie przyszłych specjalistów z dziedziny astronomii i robotyki oraz wyłonienie osób, które wezmą udział w kolonizacji Księżyca czy misji na Marsa – to główne cele, realizowanego przez Polskie Towarzystwo Astronautyczne, programu Zastosowania Nauki do Eksploracji Kosmosu (ZNEK). Ma on w sposób interdyscyplinarny przedstawić astronautykę uczniom szkół ponadpodstawowych.

ASTRONAUTYKA - DLA OTWARTYCH UMYSŁÓW

Astronautyka to dziedzina wszechstronna. Obejmuje astronomię, fizykę, astrofizykę, biologię, medycynę, robotykę, transport kosmiczny, telekomunikację, informatykę, a także nauki społeczne i ekonomiczne (np. politykę, biznes i prawo). Oprócz naukowców skupia lekarzy, prawników, architektów, menedżerów, polityków i przedsiębiorców.

„Każda osoba znajdzie w niej coś dla siebie i w ten sposób będzie miała możliwość realizacji swoich własnych marzeń” – uważa pomysłodawca akcji i wiceprezes Polskiego Towarzystwa Astronautycznego (PTA), Marek Sadowski.

„A szybciej, łatwiej i przyjemniej uczy się przez działanie - dodaje. - Dlatego w ramach programu realizujemy liczne projekty i konkursy, by dać uczniom okazję do sprawdzenia się w rywalizacji z rówieśnikami i siłami natury”.

DZIECI TO PRZYSZŁOŚĆ WSZECHŚWIATA

Program ZNEK powstał na wzór projektów Międzynarodowego Uniwersytetu Kosmicznego ISU i realizowany jest w oparciu o eksperymentalny podręcznik „Wprowadzenie do Ery Podboju Kosmosu”. W szkołach prowadzony jest przez nauczycieli fizyki, matematyki, angielskiego i biologii. Gościnnie uczestniczą w nim również specjaliści z NASA, ESA i innych wiodących ośrodków badań kosmicznych.

„Aby program był atrakcyjny i pobudzał do aktywności pozalekcyjnej, rozszerzyliśmy go o różne projekty i konkursy" – podkreśla Sadowski.

Najważniejszym z nich jest, trwający właśnie, konkurs robotyki znekBOT. Jego celem jest stworzenie autonomicznego robota z klocków LEGO oraz oprogramowanie go do wykonania ściśle określonego zadania podczas rywalizacji z robotami przygotowanymi przez inne grupy uczniów. Konkurs znekBOT pozwala przybliżyć młodzieży ideę pracy zespołowej, bez której żaden duży projekt nie może się udać. Wzorowany jest na amerykańskim projekcie robotyki Botball.

Kolejne dwa konkursy dotyczą budowy fotorakiety sprzężonej z kamerą internetową i transmiterem radiowym oraz łączności krótkofalarskiej ARISS.

Program astronautyki może być realizowany na trzy sposoby - jako przedmiot w liceum lub gimnazjum w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, jako program realizowany w ramach kółka naukowego i jako temat uzupełniający w normalnym toku nauczania.

Pomysłodawcy planują też organizowanie seminariów i wycieczek po najpiękniejszych miejscach Polski, podczas których uczniowie słuchaliby wykładów o programie podboju kosmosu, technologii GPS, technikach teleobserwacji itp.

"Będąc na stażu w NASA zapragnąłem, by młodzież w Polsce miała takie możliwości, jak młodzież amerykańska – tłumaczy Sadowski. - Chciałbym by miała szansę zerwać pęta niemocy odziedziczonej po latach ucisku społecznego. Pragnę by ich płomień życia połączył się z ogniem wysiłku całej ludzkości w odkrywaniu i pokonywaniu nowych granic. By musieli użyć swych najlepszych talentów, umiejętności i zasobów. Byśmy wszyscy mogli sięgnąć do gwiazd - przeznaczenia ludzkości”.

KOSMOS – NATCHNIENIE LUDZKOŚCI

„Podbój kosmosu, to szalenie interesujący temat, który od wieków jest już natchnieniem dla naukowców, artystów, pisarzy – uważa Sadowski. - Obecnie przeżywa fazę szybkiego, komercyjnego rozwoju. W kręgach związanych z przemysłem kosmicznym mówi się nawet, że to początek nowej ery - Ery Podboju Kosmosu. Dlatego uważam, że warto zainteresować i przygotować polskich uczniów do wzięcia czynnego udziału w tym programie”.

Według Sadowskiego, jest to szczególnie ważne teraz, gdy Polska jest członkiem Unii Europejskiej i stoi u progu Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA.

„Dzisiejsza młodzież to pierwsze pokolenie, które zobaczy misję na Marsa, kolonizację Księżyca i przeżyje turystykę kosmiczną. Dlatego warto już teraz zaszczepić w niej pomysł astronautyki, a tym samym umożliwić czynny udział w tych wydarzeniach” - mówi wiceprezes PTA.

Sadowski uważa, że program przynosi wiele korzyści zarówno uczniom, nauczycielom, jak i samym szkołom. Daje bowiem ponadpodstawowe, interdyscyplinarne zrozumienie problematyki podboju kosmosu, rozwija wiarę w siebie i świadomość wolności wyboru własnej przyszłości. „Być może dzięki niemu zyskamy kilku pasjonatów, gotowych poświęcić się pięknej pokojowej idei podboju kosmosu” – dodaje.

„A co na tym może zyskać Polska? Marzy mi się, byśmy mogli wziąć aktywny udział w misji podboju kosmosu, budowy kolonii na Księżycu czy w typowych programach eksploracji i wykorzystania przestrzeni kosmicznej. Dzięki takiej działalności powstałoby wiele nowych miejsc pracy, a w Polsce rozkwitłaby zaawansowana technologia. Natomiast nasz kraj stałby się jednym z najlepiej rozwiniętych nie tylko w tej części świata” - opowiada pomysłodawca akcji.

Jeszcze tej wiosny twórcy programu ZNEK zamierzają złożyć wniosek w ministerstwie edukacji o oficjalne wprowadzenie go do szkół średnich. Uważają, że mogłoby to przynieść wymierne korzyści całemu narodowi, poprzez podniesienie znaczenia Polski na międzynarodowej arenie kosmicznej.

Więcej informacji o programie znaleźć można na stronie internetowej: http://znek.astronet.pl/



PAP - Nauka w Polsce, Katarzyna Pawłowska

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukasz skorzystaj z poniższej wyszukiwarki.

  Google
 
 
Web www.eduskrypt.pl



Koszyk jest pusty
Zaloguj się:

adres e-mail:

hasło:
   
« Zarejestruj się
Wpisz pobrany
kod dostępu:
 
Polecamy:















    
UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii, proszę zapoznać się z polityką prywatności platformy edukacyjnej eduskrypt.pl
ZAMKNIJ